Udendørs forbedringer spares væk

Det går ud over de grønne områder, når budgettet til renoveringer og nye skolebygninger skrider

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er stor interesse blandt skolerne for at forbedre de udendørs arealer til gavn for elever og undervisning. Alligevel slutter mange renoveringer og ombygninger ved tagdryppet.

'Mange kommuner lader én entreprenør stå for det samlede byggeri. Så når budgettet skrider, skifter han ikke den dyre vægbeklædning ud med en billigere. Han sparer på de planlagte forbedringer af de grønne områder', siger seniorforsker og landskabsarkitekt Karen Attwell fra Statens Byggeforskningsinstitut.

Hun er i gang med et forskningsprojekt om skolernes udearealer, og det er hendes erfaring, at man allerede på forhånd kan se, om en skoles udendørsområder er i fare for at blive ladt i stikken under en renovering.

'Hvis en kommune ikke har et selvstændigt budget for indretningen af de grønne områder, er det et tegn på, at den ikke tager dem alvorligt. Det samme gælder, hvis kommunen undlader at tage stilling til, hvordan de grønne områder skal drives, holdes ved lige og integreres i undervisningen, før den vedtager en plan for udearealerne', siger Karen Attwell.

Konsekvensen af sparekniven er, at skolen står tilbage med et areal af fastkørt jord, som det er op til skolen selv at gøre noget ved. Og det er synd, mener Karen Attwell.

'Selvom en forbedring af udearealerne koster langt mindre end bygningerne, betyder det ikke, at de er mindre vigtige. Hvis man indretter dem rigtigt og spændende, kan de både bruges i undervisningen og få eleverne til i højere grad at gå ud i frikvartererne. Men hvis lærere, elever og forældre uden faglig indsigt i gartneri og landskab selv skal bearbejde arealerne, kommer resultatet let til at bære præg af gør det selv-arbejde. Området bliver hurtigt slidt ned'.

Hjælp på vej

Men nu er der hjælp på vej til lærere, forældre og kommuner. Karen Attwells forskningsprojekt går netop ud på at vise de gode eksempler frem. I denne måned er hun klar med en kommenteret guide over nordisk litteratur om legepladser og udemiljøer. Guiden bliver lagt ud på nettet med en søgefunktion.

Derefter går en forskergruppe i gang med at analysere, hvordan udvalgte skoler udnytter deres udendørsrum. Forskerne vil vælge skoler ud, der kan fungere som gode eksempler for andre. Desuden skal de være med til at udvikle udearealerne på én skole, som til gengæld skal lade folk komme på besøg for at lade sig inspirere af det færdige resultat.

'De bedste eksempler finder vi typisk hos kommuner, hvoren grøn afdeling, har gjort politikerne interesserede i at bruge penge på skolernes udearealer. Men i kommuner uden en grøn afdeling er det vigtigt, at skolefolk kan se, hvad andre har gjort, så de kan få ideer og viden at støtte sig til. Den viden samler vi nu ét centralt sted', siger Karen Attwell.

stan

Læs mere om indretning af skolers udearealer på www.rumformfunktion.dk, hvor også litteraturguiden kommer til at ligge i løbet af august.