Stadig delt læreruddannelse
Danskfaget skal deles op i to linjefag
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læreruddannelsen var et selvstændigt tema på Sorø-mødet. Der var oplæg om historiefaget, de kunstneriske fag og danskfaget. Oplægget om dansk var ventet med spænding. Bodil Nielsen, videncenterleder på CVU København og Nordsjælland, har nemlig udtænkt et forslag, der vækker interesse i seminariernes rektorforsamling og tyder meget på også i dele af embedsværket i Undervisningsministeriet.
Bodil Nielsen foreslår kort fortalt, at danskfaget opdeles i en basisdel for alle danskstuderende og en anden del, hvor de studerende i et vist omfang specialiserer sig i at undervise på henholdsvis begynder- og mellemtrinnet og mellemtrinnet og sluttrinnet.
Men ak. Direkte adspurgt siger Bertel Haarder, at han fortfarende er mest tilhænger af et rent snit, således at danskfaget deles op i to linjefag. Et beregnet på undervisning af de yngste elever og et beregnet på de ældste, sådan som forgængeren i embedet, Ulla Tørnæs, foreslog.
»Det er i hvert fald det, vi vil fremlægge for globaliseringsrådet senere i august«, siger Bertel Haarder.
»Men jeg er lyttende«.
jvo@dlf.org