Børn lærer i helheder
Folkeskolen spørger. Du svarer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lena Bülow-Olsen, pædagogisk konsulent og lærer på Holsbjergskolen i Albertslund:
»Søren og Mette«- og ordbilledmetoden er nogle af de metoder, der er på banen i diskussionen om, hvordan børn bedst lærer at læse. Hvilken metode anvender du?
»Jeg anvender en blanding, det vi kalder afbalanceret læseundervisning. Nogle bruger den sekventielle metode, hvor man starter med at lære de enkelte delelementer, bogstaver og lyde. Andre bruger hele gode historier. Det er vigtigt med hele tekster, der giver mening, men det er også meget vigtigt at kende og kunne lydene. Man bliver ikke en rigtig god læser uden at kunne bruge lydene, men jeg mener, den gode historie skal være udgangspunkt, så børnene bliver motiverede«.
Gælder det alle børn?
»De allerfleste børn omkring skolealderen lærer i helheder, men man ved også, at børn lærer forskelligt. Derfor tror jeg ikke, man kan finde én enkelt metode. Lærerne er nødt til at være dygtige og vide en masse, og så skal de gøre undervisningen sjov og spændende for børnene og for dem selv. Så vil jeg vove at påstå, at de nok skal få børnene lært at læse«.
Kan et udvalg af læseforskere være dommere i striden mellem de forskellige læselæringsmetoder?
»Nej, jeg synes ikke, de skal være dommere. Men de kan være nogle gode rådgivere og vejledere. Det er nogle meget kompetente mennesker, der er i udvalget, og jeg kan slet ikke forestille mig, at de vil sige, at det skal gøres på én bestemt måde. Det er de alt for dygtige til«.