Anmeldelse

Spillets verden

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udeladelsen af forstavelsen Computer i bogens titel kan ses som et tegn på, hvilken enorm udbredelse computerspil har opnået: Spillets verden er i dag computerspillets verden.

I øvrigt dækker titlen over en samlet præsentation af den danske computerspilsforskning, et forskningsområde, hvor Danmark er førende i verden. Mere om dette på www.spilforskning.dk

Antologien består af 14 artikler, der omhandler forskellige aspekter af computerspil såsom narrativitet, design, rum og tid samt afsnit om spillernes kulturelle fællesskab. Selv med ringe spilerfaring og lille kendskab til de mange omtalte spil er det spændende læsning. Computerspil beskrives som et kulturelt betydningsfuldt medie på linje med bøger og film og som et mediekrydsfelt, hvor genrer og traditioner blandes. Redaktørerne har med krydshenvisninger formået at få de mange forskeres artikler til at supplere hinanden i en helhed med få gentagelser.

Det sidste indlæg opfordrer direkte skolen til at implementere erfaringer fra design af computerspil i undervisningen. Mange børnecomputerspil er designet, så de udgør et integreret element i børnekulturen, noget, skolen burde imødekomme i en læringssammenhæng.

Ingen kan være i tvivl om, at kendskab til computerspilsanalyse bør være en del af alle læreres dannelsesbagage. Heldigvis er der mange kompetente forskere, som vil dele deres store viden på området med os. Denne udgivelse er nok for de ivrigste lærere - forskersprog kan være krævende for lægfolk. Men forhåbentlig kommer der også udgivelser, hvor computerspilsforskningen formidles lidt lettere tilgængeligt.