Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Børn skal lære andre kompetencer end de rent faglige. Så selv om politikere kræver, at skolen skal levere en undervisning, som kan måles og vejes, er det ikke alene vigtigt, at den sociale dimension fortsat er en del af det pædagogiske arbejde. Området bør også styrkes, mener en gruppe kommunale børnechefer.
'Debatten om børn er meget produktorienteret. Det handler om, hvorvidt man kan måle bestemte resultater, inden et barn skal forlade skolen. Men man er ikke færdig med at være menneske, blot fordi man skifter fra én skole- eller institutionsform til en anden. Derfor skal man passe på, at man ikke glemmer at udvikle hele barnet i jagten på resultater', siger Jens Vibe Michelsen.
Han er pædagogisk chef for skolevæsenet i Århus Kommune, der til efteråret er vært for en konference om, hvordan børn også kan bruge deres hjerner. Konferencen er et led i en stafet, som blev sendt fra Skagen for to år siden af en kreds af chefer på børneområdet. Børnecheferne vil sætte fokus på, hvordan børn lærer.
'Det er vi nødt til at finde ud af, hvis vi skal give de svage børn et fundament at klare sig på. Vi må sørge for, at børnene får selvværd, så de kan leve videre med de skæve ben, de hver især har. Den dimension er langt vigtigere end at rangliste skolerne, for på sådan en liste hander det kun om, hvad man kan vise frem udadtil', siger Jens Vibe Michelsen. Han vil hellere arbejde med indholdet, for der er brug for at udvikle den pædagogiske praksis.
'Som personer er lærere og pædagoger alsidige, men de arbejder i kendte, institutionelle rammer, så deres arbejde bliver let alt for ensidigt. De kan lære meget af folk, der for eksempel arbejder med film, idræt og teater, fordi de udfordrer andre sider af mennesket', siger Jens Vibe Michelsen.
'Selv om det danske uddannelsesniveau er meget højt, har mange mennesker svært ved at vedligeholde det, de har lært i skolen. Alene det er et godt argument for, at børnene skal lære at bruge andre sider af sig selv'.
Budskab til Christiansborg
På konferencen taler biskop Kjeld Holm fra Århus om individ og fællesskab, vicedirektør Johan Peter Paludan fra Institut for Fremtidsforskning giver sit bud på den sociale dimension i pædagogikken i fremtiden, og musikeren og forfatteren Peter Bastian er også blandt oplægsholderne. Han fortæller om det individuelle og det fælles i åndslivet.
Herudover bliver der en række workshopper og debatcaféer, for eksempel om sang, dans og slagsmål som skolefag, om hvad lærerens personlighed betyder for den daglige trivsel i skolen, og om fodbold som et pædagogisk værktøj for fællesskabet.
'Vi vil gerne give frontpersonalet troen på, at de er på rette vej. Og når stafetten til næste år slutter på Christiansborg efter at have slået vejen forbi Birkerød, Hillerød og Vallensbæk, vil vi gerne have et budskab med til politikerne om, at tilgangen til arbejdet med børn ikke må blive alt for teknokratisk. Børn er levende mennesker, og de vilkår, de vokser op under, ændrer sig hele tiden. Derfor kan vi ikke kun forholde os til dem ud fra statistikker og optællinger. Vi er nødt til at analysere vores arbejde med børnene, så vi kan give dem et bedre liv', siger Jens Vibe Michelsen.
Ud over konferencen arbejder ti skoler i Århus på at udvikle den sociale dimension. Flere af skolerne har sat fokus på indskolingen, mens andre arbejder med for eksempel mobning, omgangsformer og en bedre udnyttelse af de voksnes faglige kompetencer.
Konferencen 'Lysets Land' foregår fra 30. oktober til 1. november i Scandinavian Congress Center i Århus og henvender sig til pædagoger, børnehaveklasseledere, lærere, ungdomsskolelærere, ledere, administratorer og politikere. Pris: 3.300 kroner. Tilmelding til PÆD2000, telefon 8940 6710. Læs mere på www.lysetsland.dk