Kom ud til os, Mogens

Lærerne på Trongårdsskolen vil gerne have selskab af deres leder, mens de underviser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder Mogens Blom færdes ofte blandt de godt 500 elever på Trongårdsskolen i Lyngby-Taarbæk. Synes han selv. Men lærerne mener det modsatte.

'Jeg tror, samtlige elever ved, hvem jeg er, for jeg snakker med dem, når jeg møder dem på skolen. Men det sker som regel i frikvartererne, og det er ikke nok for lærerne. De vil gerne have, at jeg kommer ud til dem i klasserne og ser, hvad de laver. Det har jeg lovet at gøre noget ved', siger han.

Budskabet kom frem under lærernes evaluering af Mogens Blom og gør op med en af de mest sejlivede rygter i folkeskolen: At lærere ikke vil kigges over skulderen af deres leder. Det vil de gerne på Trongårdsskolen. Men det kniber for Mogens Blom at finde tiden til at besøge dem.

'Jeg tvivler på, at jeg kan leve op til lærernes forventninger. Men jeg vil prøve på det'.

Han erkender, at deres ønske placerer ham i en frustrerende situation på grund af den manglende tid.

Lærerne ved godt, at han er en travl mand. Derfor ser de ikke kun deres ønske som en kritik af ham. Det er i høj grad også et signal til forvaltningen om, at han har for mange opgaver.

'Det giver os tryghed, når skolelederen ved, hvad vi laver, så kommunens politikere og embedsmænd må forstå, at de må lægge nogle arbejdsopgaver over på andre. Det kan for eksempel ikke være rigtigt, at Mogens skal tage stilling til, hvilke træer omkring skolen der skal fældes', siger Jan Bloch Jørgensen, sikkerhedsrepræsentant på Trongårdsskolen.

Mogens Blom tog meldingen fra lærerne med, da han var til medarbejdersamtale hos skoledirektøren. Han var fuld af sympati for lærernes ønske, men han rystede ikke op med flere timer til ledelse.

'Skoledirektøren bad mig presse klassebesøg ind i mit øvrige arbejde. Hvad mere kan han også gøre, når han ikke har mulighed for at give skolen mere tid til ledelse?' spørger Mogens Blom.

I stedet glæder han sig over, at evalueringen også har gjort ham opmærksom på områder, som han kan gøre noget ved, uden at det kræver et større pengebeløb.

'Jeg fik mange roser af medarbejderne, men ét punkt generede mange inklusive mig selv: Vi er for dårlige til at rose hinanden i folkeskolen. Vi er langt bedre til at skælde ud. Det skal jeg være opmærksom på. Jeg skal huske at rose, når nogle yder en god indsats. Kritik skal ikke kun være negativ', siger Mogens Blom.

stan