Anmeldelse
Spil jazz - på kazoo
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kan man nærme sig jazzmusikken og improvisationer i en pædagogisk sammenhæng?
Fakta:
Titel: Spil jazz - på kazoo
Forfatter: Grete Granerud, Jørgen Messel
Type: Bog med cd
Forlag: Dansk Sang
Spørgsmålet stilles på bagsiden af bogen, og undertegnede kan, sammen med forfatterne, svare meget overbevisende "ja" efter at have studeret bogen nærmere.
Bogen er et sammenspilsmateriale tænkt til 4.-6. klasse og til valghold med større elever, hvor begynderjazz og improvisation ønskes tematiseret. Med fokus på improvisation og musikalsk skaben i bred forstand er den forkætrede kazoo i fokus, ganske enkelt fordi man, når man spiller kazoo, hverken på den ene eller den anden måde bliver hæmmet af manglende teknisk formåen. De stemmemæssige improvisationer er således i fokus, men også rytmetræningen, at holde pulsen med og uden underdelinger og improvisation i denne sammenhæng er et gennemgående og vigtigt tema i bogen.
Nødvendige og brugbare begreber fra jazzen forklares og præsenteres som oplæg til klassens arbejde med genren.
Arrangementerne af bogens syv sange, tre fra standardrepertoiret - resten af forfatterparret - er meget udførlige og brugbare med gode muligheder for differentiering, og alle sangene er indspillet i ikke mindre end tre versioner, der alle byder på forskellige muligheder i undervisningen: En præsenterende melodiversion, en instrumentalversion og en akkompagnementsversion.
Umiddelbart virker det som en god idé.