Anmeldelse

KonteXt 1

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu et vemodigt gensyn med en udgivelse fra daværende L&R Uddannelse. Umærkeligt "genopstår" gamle kendinge på et andet forlag, der dog klogt benytter lejligheden til at revidere på grundlag af allerede indhøstede erfaringer. Betegnelsen "2. udgave" er således også af gavn - i hvert fald for de nu foreliggende elevbøger A og B, der sammen med det øvrige materiale til 1. klasse kompletterer hele systemet.

Fakta:

Titel: KonteXt 1

Forfatter: Helle Nicola Jensen, Bent Lindhardt, Marie Teglhus Møller, Michael Wahl Andersen, Peter Weng og Lene Lundgaard Dinesen

Type: Bog

Forlag: Forlag Malling Beck

Der er nu som før tale om gedigent arbejde med udstyr og indhold. Nok at se til for matematikpoderne med de blot fire emner "tal", "måling", "minus" samt "tælling og chance" - og deres lærer er ligeledes godt hjulpet med den grundige vejledning. Under overskriften "Undervisningshjulet - et læringsforløb" introduceres en matematikdidaktik: Forhåndserfaring - Kontekstforståelse - Opgaveløsning - Evaluering. Set i bagklogskabens lys ved vi, at den holder hele vejen igennem. Samme tilgang bevares nemlig, med nødvendige udvidelser, til og med 9. klasse. Imponerende. Så betyder det mindre, når pædagogiske pindehuggere hævder, at der i systemet synes at være mindre end en overskrifts afstand imellem begreberne "undervisning" og "læring".

Hvad mere kan man sige? Det er smart, at kopimappen er blevet til en kopibog med spiralryg. Væk er ærgrelsen over de kopisider, som kollegerne (!) uvægerligt smider væk. Det er også en god idé at afsætte et hæfte til blot at skrive tal. Eksempler, der kun underbygger fornemmelsen af, at nogen med en holdbar idé nu har gjort arbejdet færdigt.