Anmeldelse

Anerkendende klasserumsledelse

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatterne præsenterer en trindelt model til udvikling af elevers emotionelle intelligens (EQ) og en holdning hos eleverne, der bidrager til deres udvikling af impulskontrol, selverkendelse, empati, ansvarlighed, kommunikation og evne til konflikthåndtering. Hensigten er at skabe den arbejdsro, der kan gøre det muligt for læreren at anvende sin energi på den egentlige opgave, at støtte elevernes indlæring. Grundlaget er lærerens vilje og evne til at udvikle sit eget lederskab for derefter at kunne bidrage til elevernes følelsesmæssige udvikling.

Fakta:

Titel: Anerkendende klasserumsledelse

Forfatter: Bodil Wennberg, Sofia Norberg

Oversætter: Eva Maria Fredensborg

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Inspirationen er hentet i USA, og modellen er udviklet i den svenske skole, dels gennem EQ på skemaet en gang om ugen, dels gennem udvikling af en ikke-fordømmende holdning, der skal gennemsyre alt arbejdet i skolen.

Bogen rummer en indledning og seks kapitler med overskrifter som for eksempel "Lærernes forudsætninger", som handler om hjernen og om stress, "Forsvarsmekanismer", der med en psykodynamisk referenceramme omhandler blandt andet sublimering og projektion, og "Konflikthåndtering". Behandlingen af de forskellige begreber og kategorier er meget almen, og der er kun få teoretiske referencer. Der er mange illustrerende eksempler på, hvordan de omtalte psykologiske mekanismer kan vise sig i elevers og læreres udsagn og adfærd. Bogen igennem er der gode råd og handleanvisninger, mest konkret i kapitlet "Konflikthåndtering", som præsenterer den såkaldte Stopsignalmetode og Akvariemetoden.