Anmeldelse
Peintures et Poèmes
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Leon Aktor og Inge-Lise Zinck har udarbejdet en fin lille bog til undervisningen i fransk. "Peintures et Poèmes" kan gennem sit klassiske udvalg af digte og malerier supplere med en autenticitet, som ikke går af mode, men som skaber basis for at komme tættere på fransk kultur og tænkning.
Fakta:
Titel: Peintures et Poèmes
Forfatter: Leon Aktor, Inge-Lise Zinck
Pris: 160 kroner
Sider: 72 sider
Type: Bog med cd
Forlag: Alinea
Udvalget af kunstværker er traditionelt, men til folkeskoleniveau er det okay. Undervisningen i fransk foregår ofte ud fra tekster tilpasset niveauet.
Med den hast i udvikling af trends og visuelle udtryk, som vores tid leverer, er det svært for selv velmenende forfattere at præsentere tidssvarende fotos og emner, som rammer moderne elevers interesser. Med denne bog får de den ægte vare, desværre trykmæssigt ikke i den bedste kvalitet. Især Jean Dubuffets værk "Les implications journalières" er meget mat i det. Og det er ærgerligt, når nu bogens indhold og udfordringer baserer sig netop på iagttagelser og beskrivelser af værkerne.
Bogen præsenterer otte temaer, for eksempel "la ville", "l' amour" og "la vie de tous les jours". Hvert tema indeholder et maleri og et eller flere digte. Malerierne har det til fælles, at de er skabt i en frankofon sammenhæng og findes på danske kunstmuseer. Der er værker af Renoir og Gauguin og digte af blandt andre Apollinaire og Prévert.
Til hvert tema har forfatterne formuleret opgaver, som lægger op til både at iagttage, læse, lytte, tale og skrive. Til bogen hører også en cd med indtaling af bogens franske tekster, digtene samt lyttetekster om de forskellige malere. Til lytteteksterne hører multiple-choice-opgaver.
Bogens kortfattede præsentationer af kunsthistoriens ismer (på dansk!) og farvers symbolværdi er noget banale og entydige, men sammenstillingen af værker, digte, en side med gode "Mots et expressions" og lytteøvelser giver bogen en god brugsværdi i franskundervisningen.