Anmeldelse

Magt, medier og demokrati

Magt, medier og demokrati

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette materiale kan næppe være mere aktuelt, nu hvor en bog af og om en vis jægersoldat har skabt stor debat om ytringsfrihedens grænser.

I forbindelse med filmene er der udarbejdet et undervisningsmateriale, der kan hentes på nettet. Der er spørgsmål til temaerne, virkemidlerne og forslag til selv at producere en kortfilm - gode, relevante og inspirerende opgaver og kommentarer. Materialet består af fire undertemaer, "Mig og demokratiet", "Journalister, medierne og demokratiet", "Verdenssamfundet" og "Elevernes afsluttende selvstændige opgaver".

En stor del af det kan anvendes med fordel, hvorimod kommentarerne til det danske demokrati er overflødige. Indholdet svarer til det, der bør stå i enhver grundbog til samfundsfag. Der, hvor filmene og undervisningsmaterialet står stærkt, er afsnittet om fiktion over for faktion - eller den iscenesatte virkelighed. 

Filmene udmærker sig ved at være af høj kvalitet. Christopher Guldbrandsen er kendt af de fleste, men særlig den kinesiske film "Why Democracy? Stem på mig!" vil jeg fremhæve. Filmen viser, hvordan en klasse ville modtage demokratiet, hvis det kom til Kina.

Filmene kan anbefales enkeltvis eller samlet til samfundsfag eller tværfaglige projekter. De vil åbne elevernes øjne for det ansvar og de (magt)muligheder, demokratiet indebærer. Man fristes til at citere den hedengangne teaterdirektør og satiriker Knud Poulsen, der engang sagde, at "Ytringsfriheden vil man kæmpe og dø for, når det er de andre, der aktionerer. Ellers - skråt op!"