Anmeldelse
Spion
Spion
I Experimentariums spionskole træner eleverne til at blive gode spioner;
men ligesom i rigtige skoler fordrer det, at tingene er i orden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Spion" er en særudstilling på Experimentarium og med tilhørende undervisningsmateriale.
Fakta:
Titel: Spion
Type: Diverse
Forlag: Experimentarium
Man kan selvfølgelig hævde, at udstilling er et misvisende ord i forbindelse med Experimentarium, hvor gæsterne skal interagere med tingene, som jo netop er fremstillet i den hensigt. Men vi har vist ikke et bedre ord på dansk?
Skolematerialet til "Spion" er et hæfte med vejledning til læreren og forslag til forløb, baggrundsartikler til eleverne - som skal læses og drøftes før besøget - samt træningsark - det kaldes de - til videre arbejde på skolen med de "spionmissioner", eleverne gennemfører på udstillingen.
Experimentariums skolematerialer findes som regel i en trykt udgave, der sendes til læreren efter booking af et besøg. Man må kopiere materialet til undervisningsbrug, og man kan også downloade skolematerialet. Det er meget sympatisk.
Udstilling og skolemateriale hænger naturligvis sammen. Man får ikke meget ud af udstillingen, hvis man ikke har det overblik, som skolematerialet giver. Det var ret tydeligt, den dag i efterårsferien hvor jeg besøgte udstillingen.
Udstillingen og aktiviteterne er bygget meget pædagogisk op - det kan de! Udgangspunktet er, at udstillingen er en spionskole, og der er ingen tvivl om, at eleverne, især 5. til 8. klasse, kan få sig nogle oplevelsesrige timer med de forskellige spionmissioner - hvis teknikken virker. Det gjorde de centrale dele - missionskioskerne - ikke på et rimeligt niveau, da jeg besøgte udstillingen. Det lykkedes ikke at fuldføre en eneste mission. Måske var det fingeraftryksgenkendelsen, der svigtede, måske var der for mange tilfældige tryk og berøringer den dag, måske ... Man må håbe, det bliver bragt i orden.
Koder er det gennemgående fyldige element i "Spion"; og koder i den forstand er temmelig stringent matematik. Men udstilling og materiale er ellers lidt "slapt i koderne", og netop det kan være fatalt i den branche.
I baggrundsartiklen "Fugleprofessoren" optræder således tyske kikkerter af mærket "Luftwaffe". Men "Luftwaffe" er såvist ikke noget kikkertmærke.
Man kan også forberede sig på udstillingens veludbyggede websted. Her stødte jeg dog på følgende tekst til billedet af en aktivitet i "politiområdet":
"Hvem skød?
Hovedkvarteret er blevet beskudt. Vi har fundet tre kugler i en polstret sofa. Kan du bestemme, hvilke typer våben der blev brugt?"
På udstillingen er der imidlertid ni kugler i aktiviteten, og opgaven er hverken at finde ud af, hvem der skød, eller hvilken type våben der blev brugt. Opgaven er at bestemme, hvilken af de ni kugler der er affyret af samme våben som en tiende kugle, der er et forstørret billede af.
Det er nu blevet rettet. Men det er altså stadig for slapt på en spionskole!