Anmeldelse

www.futurecity.dk

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som optakt til klimatopmødet er der i en lind strøm blevet udgivet materialer om CO2-udslip og konsekvenserne for klima og levevilkår. Dette netbaserede materiale skiller sig ved sit vidtfavnende naturfaglige anslag positivt ud fra mængden.

Eleverne fra 8. klasse eller ældre inviteres til i en vekselvirkning "ved og væk fra computerne" at uddanne sig inden for hver deres felt: produktion, natur og miljø, bolig og teknik, infrastruktur og energi. Det er herefter meningen, at de enkelte ekspertgrupper ved hjælp af et indbygget præsentationsværktøj skal give et bud på fremtidens by, netop med fokus på klimaudfordringerne.

Det tværfaglige, projektorienterede forløb strækker sig over 20-25 lektioner fordelt på to uger; hvis man herudover ønsker at deltage i den udskrevne konkurrence, må der påregnes yderligere tidsforbrug.

Den grundige lærervejledning kan med fordel udprintes som en slags manual for hele forløbet. For at komme længst muligt rundt på den faglige palet medtages på de sidste sider Fælles Mål II-uddrag fra naturfagene og fra dansk og samfundsfag. Dette materiale lægger virkelig op til undervisning med og netop ikke i (natur)fagene - naturligvis med henvisning til de enkelte fags centrale kundskabs- og færdighedsområder.

Har der været en - ubevidst - tendens til at fravælge de læremidler, der ikke udkommer på de etablerede forlag, er der al mulig grund til her at gøre en undtagelse. Alt er tegnet og tilrettelagt; men det kræver grundig forberedelse.