Anmeldelse
Kommunikationskultur
Kommunikationskultur
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kommunikationskultur er det, som alle vi omsorgspersoner går rundt i hver eneste dag, når vi arbejder med børn, unge og deres forældre. Og nærværende bog om emnet er virkelig god at blive klog på, ikke mindst fordi den relaterer sig til pædagogers (og læreres) hverdagspraksis på både teoretisk og praktisk niveau. Pointen er, at samtaler i det pædagogiske arbejde aldrig må blive rutineprægede og lette, men til stadighed må involvere pædagogens samlede opmærksomhedsfelt. Pædagogen må oparbejde kulturel opmærksomhed på og bevidsthed om kommunikationskultur.
Fakta:
Titel: Kommunikationskultur
Forfatter: Susanne Idun Mørch
Pris: 250 kroner
Sider: 206 sider
Type: Bog
Forlag: Academica
Vi er nemlig alle kulturbærere, fordi kommunikation foregår i kulturer, repræsenterer kulturer - og ikke mindst må vi have en kommunikationskultur med fokus på relationer og interaktioner. Vi er aldrig neutrale, når vi kommunikerer, og som professionel omsorgsperson skal man passe på med at bruge sin definitionsmagt og passe på, at man ikke kommunikerer i for trange mønstre, hvor der ikke er plads til den anden - barnet, den unge eller forældrene. For bogen bygger nemlig på det systemiske menneskesyn, der ser udvikling ud fra menneskets egne kræfter og resurser, og som kan realiseres gennem kommunikation.
Bogen er skrevet som et bidrag til den nye pædagoguddannelse, men henvender sig til medarbejdere i alle professioner, der har mennesker som deres genstandsfelt - altså også lærere. Jeg har i alt fald selv noteret flittigt til eget hjemmeforbrug, mens jeg læste. Så jeg tror, at alle, der har kontakt med andre, vil kunne finde noget interessant i denne meget velskrevne bog.