Nye muligheder

Både praktik- og seminarielærere har lært af eksamensforløbet

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eva Andersen og Birgitte Jensen blev lærere og fik en masse praktiske, pædagogiske, didaktiske og faglige erfaringer med fra deres eksamensforløb på Herningvej Skole i Aalborg. Men de to nybagte lærere er langt fra de eneste, der har fået noget ud af deres sam-eksamen i fire fag. Både praktik- og seminarielærere har fået øjnene op for nye muligheder.

- Jeg var meget skeptisk, da Eva og Birgitte gik i gang med så stort et projekt. Jeg troede faktisk ikke rigtig på det, for jeg har selv svært ved at få min undervisning til at hænge naturligt sammen på tværs af fagene, siger Bettina Graff, der er klasselærer i 4.b. Ud over dansk underviser hun den flerkulturelle klasse i historie, kristendom og natur/teknik.

- Ved at koble historie, hjemkundskab og håndarbejde sammen har Eva og Birgitte vist, at alt kan lade sig gøre. Det handler blot om at være åben over for mulighederne og at turde det kaos, der kan opstå, når man bryder skemaet op, siger Bettina Graff.

Det er kun fire år siden, at hun selv blev lærer, så hun husker tydeligt, hvordan alt var muligt i de rapporter, hun og hendes studiefæller skrev på seminariet. Men så kommer man ud som lærer og skal stå for undervisningen alene.

- Her ender det let med, at man står bag katederet og gennemgår tingene på helt traditionel vis. Derfor er det rart at få praktikanter, som siger: Se her, man kan også gøre sådan og sådan. Det er i hvert fald med til at holde mig vågen, siger Bettina Graff.

Større perspektiv

Også Tove Mejlhede Andersen, der underviser i hjemkundskab på Aalborg Seminarium, glæder sig over, at hun har taget del i eksamen.

- Vi seminarielærere underviser tit de studerende uden at tage hensyn til, hvad de laver hos vores kolleger. Vi værner om vores respektive fag, men forløbet omkring denne eksamen viser, at vi sagtens kan bryde faggrænserne ned uden at miste noget. Tværtimod får vi en større helhed ud af det, hvis vi arbejder tættere sammen på tværs af fagene, og det kan de studerende bruge, når de bliver lærere, siger Tove Mejlhede Andersen.

Hun mener, at det er på tide, at hun og hendes fagfæller ser på, om det er de rigtige emner, de vægter i hjemkundskab. Måske bør andre fag gøre det samme.

- I hjemkundskab er vi meget produktorienterede, og vi beskæftiger os næsten udelukkende med kerneområder som madlavning, forbrug og hygiejne. Og så fokuserer vi meget på sundhed. Gang på gang regner vi energiprocenten ud i det enkelte måltid, men hvis vi ser rundt om i verden, betyder alene det at blive mæt meget mere for en lang række mennesker end energien i et måltid. Derfor bør vi i højere grad se på, hvad vores forbrug i køkkenet betyder for ressourcerne og miljøet. Det er blot et eksempel på et perspektiv, som kan gøre faget bredere, fordi det er oplagt at gå sammen med andre fag om sådan et emne, siger Tove Mejlhede Andersen.

stan