Debat
Der findes allerede trinmål for de alsidige kompetencer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der skal ikke udarbejdes trinmål for de alsidige kompetencer - for de findes allerede! Svend Erik Haase skriver i Folkeskolen nummer 23, at han er uenig med mig i det spørgsmål og mener, at sådanne er nødvendige »for at gøre denne del af folkeskolens indsats ligeværdig med den faglige side«.
Der opstilles imidlertid en falsk modsætning her. Såvel i folkeskolens formålsparagraf som i trin- og slutmål for fagene beskrives den alsidige udvikling som en del af fagligheden. Faktisk er tilegnelsen af kundskaber og færdigheder beskrevet som en forudsætning for den alsidige udvikling. De to ting hører uløseligt sammen.
Den tendens, vi ser i retning af at fokusere på kundskaber og færdigheder, er en indsnævring af fagligheden, som jeg er enig med Svend Erik Haase i, at vi skal forsøge at modarbejde. Det sker imidlertid ikke ved at tilføje nye mål, men ved at holde fast i evalueringsformer, som ser på hele fagligheden inklusive den alsidige udvikling, og ved at lade disse evalueringsformer være udgangspunktet for dialogen med hjemmene. Det er vigtigt, at forældre og omverdenen har forståelse for, hvad faglighed i den danske folkeskole er for noget.
Faglighed forveksles alt for ofte med paratviden og med de kundskaber og færdigheder, der kan måles i hurtige test. Når vi ønsker at sikre den brede faglighed, skal vi ikke dele den op i forskellige mål, men i stedet udvikle evalueringsformer, som vurderer elevens tilegnelse af hele den brede faglighed. Det sker, når lærere foretager professionelle og fyldestgørende vurderinger og formidler dem i dialog med elev og forældre.