Anmeldelse
Skolen i skoven
Praksisforskning omkring naturklasser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mange steder er der i øjeblikket stort fokus på at sætte den traditionelle undervisning i nye rammer for derved at forsøge på at gøre undervisningen mere meningsfyldt og indholdsrig for den enkelte elev. "Skolen i skoven" handler ikke blot om at bruge naturen i undervisningen, men om simpelthen at flytte skolen i skoven en dag om ugen. At gøre noget sådant stiller store krav til alle, især når der i den grad brydes med den generelle opfattelse af, hvordan læring bedst finder sted. Det kræver, at man som underviser og skole har styr på argumenterne over for både elever og forældre med flere. Det er derfor vigtigt, at de opsatte mål er helt klare for alle aktører, da der ellers kan være en fare for, at det bliver mere hygge end undervisning.
Fakta:
Titel: Skolen i skoven
Forfatter: Theresa S.S. Schilhab, Anne Mette Kaa Petersen, Lasse Bak Sørensen, Christian Gerlach
Sider: 165 sider
Type: Bog
Forlag: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Bogen tager sit udgangspunkt i et par ildsjæles forsøg på gennemførelsen af en anderledes undervisning, der i højere grad end den traditionelle formidlingsundervisning udfordrede elevernes læringspotentiale. Projektet løb fra 2000-2003.
Overordnet er bogen inddelt i tre dele. Den første del drøfter det teoretiske grundlag for projektet. Her fortælles blandt andet om, hvordan hjernen fungerer, med det sigte at forklare naturklasseprojektet ud fra en neurologisk vinkel - altså hvad, hvorfor og hvordan på det meget teoretiske plan. Det er heldigvis skrevet på en sådan måde, at det er til at finde hoved og hale i for selv ganske almindelige mennesker.
Den anden del beskæftiger sig mere med didaktikken. Det er altså her, man får syn for sagn, og det teoretiske bliver levendegjort. I denne del af bogen er der nærmest tale om en brugsvejledning til udeklasser, hvor afsættet tages i konkrete beskrivelser af undervisningsforløb, og hvordan det er gjort - altså hvad, hvorfor og hvordan på det meget praktiske plan. Et vigtigt mål for underviserne har været at sikre, at den ugentlige dag i skoven gerne skulle berige ugens øvrige dage i skolen og således supplere undervisningen, så det ikke kun blev en ugentlig skovtur, hvilket beskrivelserne også fint illustrerer. De er alle rigtig gode og særdeles anvendelige som inspiration til egne lignende forløb.
Den tredje del afslutter bogen blandt andet med refleksioner fra de involverede elever. Der er ingen tvivl om, at den anderledes undervisning har flyttet noget hos eleverne. Begreber som ro, højt til loftet, mulighed for de store tanker, frihed med mere er centrale ord i beskrivelserne fra eleverne i naturklassen. Hele mennesker kræver hele oplevelser, og det er blandt meget andet, hvad skoven har gjort ved eleverne.
En helt igennem spændende bog, der er hurtig at læse, og som i den grad pirrer en til at tænke anderledes omkring sin undervisning. En vigtig pointe er dog, at en sådan undervisning, hvor klasserummet flyttes væk fra skolen, tager tid, og at det er noget, man som underviser skal være ganske bevidst om. I sin iver efter det anderledes skal man derfor ikke forlægge al undervisning til naturen, men gøre det der, hvor det kan gøre en forskel. Ligeledes skal man også være meget opmærksom på tidsforbruget i forhold til udbyttet og hele tiden holde sig målene for øje, da det let kan blive for meget skovtur.