Anmeldelse
Medie- og kommunikationsleksikon
Medie- og kommunikationsleksikon
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære skolebibliotekar.
Køb "Medie- og kommunikationsleksikon" til skolebiblioteket! Godt nok har forlaget Samfundslitteratur ikke ment, at målgruppen til dette leksikon også inkluderer lærere og elever i grundskolen, men med dette leksikon får man svar på så at sige alle spørgsmål omkring medier og kommunikation. Det indeholder 465 centrale artikler om alt omkring film, tv og radio, fortælleteori, medier, digitale medier, journalistik og meget mere. Man kan for eksempel hjælpe en elev, der skal lave en fremlæggelse og gerne vil vide noget om animationsfilm, branding, eller hvad en database er, og samtidig være sikker på, at oplysningerne er korrekte. Man kan også hjælpe en lærer, der skal arbejde med filmgenren i dansk.
I dag, hvor næsten alt kan findes på nettet, er det velgørende at få lov til at slå op i dette "Medie- og kommunikationsleksikon", men på sigt kunne man ønske sig, at det også kom i en netbaseret udgave, for så vil det appellere til en endnu bredere målgruppe.
Fondsmidler, administreret af Forskningsrådet for Kommunikation og Kultur, har betydet, at dette opslagsværk er blevet en realitet. 150 fremtrædende medie- og kommunikationsforskere fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland, England, Frankrig og USA har bidraget med artikler og opslag, og de står til regnskab med navns nævnelse efter hvert enkelt bidrag.
Mit eksemplar vil hurtigt bære præg af at blive brugt flittigt.
Tak til alle, der har medvirket til, at dette opslagsværk er blevet en realitet.