Anmeldelse

Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv

Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lars-Henrik Schmidt sagde engang: "Jeg dokumenterer - altså er jeg", og sådan kan man godt tænke efter at have læst denne meget spændende antologi om portfolio. Det er en antologi, hvor der præ­senteres og diskuteres de muligheder og udfordringer, der ligger i at introducere portfolio­me­to­dik­ken ud fra praktiske lærings- og uddannelsesteoretiske betragtninger.

Fakta:

Titel: Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv

Pris: 199 kroner

Sider: 168 sider

Type: Bog

Forlag: Aalborg Universitetsforlag

Læseren får beskrevet nogle interessante undersøgelser af og erfaringer med brug af portfoliometodikken i dens forskellige afskygninger, og der er mange. Herunder digital portfolio i form af lærings- og præsentationsportfolio, ligesom der formidles erfaringer med præsentationsportfolio, der giver undervisere mulighed for at dokumentere deres undervis­nings­mæssige kompetence.

Efter endt læsning er ingen i tvivl om, at portfolio er et komplekst fænomen. Det kan tillægges en lang række forskellige betydninger og funktioner, der virker både med og mod hinanden, i teorien som i praksis. Vi bliver indført i den skandinaviske model, de nye evalueringsformer samt poten­tialer og udfordringer. Der er ikke plads til de store udredninger af bogens resultater, men det er der så rigeligt af i antologien, så det er "bare" et spørgsmål om at gå "om bord", hvor man synes, der er noget, man gerne vil vide. 

Bogen er virkelig god til brug på lærerseminarier, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og andre steder, der beskæftiger sig med læring på højt niveau. Men for den almindelige lærer i folkeskolen, der bare skal have hverdagens forskellige evalueringer til at glide, vil en almen indføring i metoderne være rigelig læsning. Så denne bog er for dem, der godt kan lide at "svæve lidt ud over de metakognitive horisonter". Den slags er altid sundt, bare man husker at komme ned på jorden - en gang imellem.