Anmeldelse
Tsunami / Vulkan
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Naturens kræfter kan være meget svære at forstå, og det kræver fagligt engagement at bevæge sig ind på dette område. Disse to nye fagbøger prøver at give et kvalificeret bud på området. De fortæller om naturens voldsomhed og de efterfølgende naturkatastrofer. Hvad sker der med naturen og befolkningen, og hvorfor opstår disse katastrofer.
Bøgerne er som de øvrige i serien velskrevne og kan bruges både af læreren og af eleverne i 7.-9. klasse. Opbygningen af bøgerne er god med megen relevant viden, som giver eleverne en fin indsigt i og overblik over disse naturfænomener.
En stor del af bogen om tsunami tager udgangspunkt i december 2004, hvor eksempelvis dele af Sri Lanka og Thailand blev oversvømmet. Denne del vil eleverne naturligvis huske fra den store tv-dækning, og de vil helt givet være motiverede for at forstå, hvad der skete. Bogen beskriver dette forløb rigtig godt med en geografisk faglig vinkel.
I bogen om vulkaner giver især kapitlet om forskning af vulkaner eleverne en god tilgang til at forstå de geografiske elementer. Vulkanologer undersøger vulkaner, således at man kan forstå tidligere vulkanudbrud, men også have mulighed for at forudsige nye udbrud. Dette område vil give eleverne et fint udgangspunkt for et videre arbejde med naturfænomenet.
Bøgerne indeholder rigtig mange velvalgte fotos og illustrationer, der giver en god fornemmelse af, hvad der sker før, under og efter en naturkatastrofe. Begge bøger har også en række faktabokse, der indeholder en konkret viden til eleverne.
Endelig er der en fin ordliste, stikordsregister, litteraturliste og internetadresser.