Debat
Hjælp - jeg er blevet superpædagog
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er i faget tysk - 8. klasse med tre ugentlige timer - altså på skemaet. Jeg er såmænd kun en sølle faglærer, men jeg har fået tilladelse til at arbejde sammen i et team med den lærer her på skolen, der ved mest om intentionerne i den nye skolelov. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at som oldsag har det været en utrolig udfordring. Jeg er slagen af forbløffelse ved at iagttage den aktivitet, som har udfoldet sig i klassen (desværre ikke i mine timer). Eleverne har deltaget i stort set alt, hvad der vil være muligt af interessante projekter. Det var skade, at projekt Radio 1 Hour må vente til 9. klasse. Ellers har der været skøjtebane, svømmehal, økobaser, lejrskole, kokkeskole, roklubdage, idrætsdage, aktivitetsdage, projektuge, emneuge samt fridage på grund af lærerkurser eller manglende vikarer.
Hvor herligt - min egen danskklasse, næste år 7., er jeg nu begyndt at booke ind til al denne herlighed.
Jeg forstår - også på ledelsen - at det er dette, der er sagen. Desuden ligger der også i denne udvikling en besparelse for kommunen, tror jeg, selvom jeg ikke er så god til det med matematik. Jeg har nemlig regnet mig frem til, at jeg i år har haft 70 lektioner tysk i 8. klasse - og hvis jeg og min læremester bestræber os på at holde fanen højt næste år, så kan vi spare et klasseværelse til 9. samt timer og bøger i tysk.
Nu er det så bare, jeg vil spørge: Hvad er det nu, det der med resultatløn er for noget?
Jane Møller Nielsen
Grundtvigskolen
København