Thomas Arnbo
DLF mener: En glidebane i Vejen Kommune
I Vejen Kommune har kommunalbestyrelsen
besluttet, at eleverne fra og med 7. klasse skal have to lektioner om ugen, der
i det politiske beslutningsoplæg kaldes “computergenereret undervisning” via en skærm uden tilstedeværelse af en
lærer. Og at de derudover skal have en ugentlig lektion med selvstændigt
projektarbejde uden tilsyn. Formålet med beslutningen er at spare penge på
kommunens skolebudget.
Begge tiltag lyder som en dårlig vittighed.
Beslutningen har fremkaldt protester blandt
elever, forældre og lærere, og i Danmarks Lærerforening er vi gået ind i sagen
for at få sat en stopper for kommunens planer. Hvis det lykkes i Vejen, vil det
hurtigt kunne udvikle sig til endnu en mulighed for at skaffe besparelser på de
kommunale skolebudgetter.
I foråret aftalte forligskredsen bag
folkeskoleloven at forlænge en række af de frihedsgrader, som var blevet aftalt
under coronaepidemien. Herunder at der blev givet mulighed for at bruge
fjernundervisning som en del af den almindelige undervisning – pædagogisk begrundet
og besluttet af lærerne. Men beslutningen i Vejen Kommune går langt videre og
er ikke lovmedholdelig!
I aftaleteksten fra Christiansborg står der:
“Der er enighed om, at beslutningen om at anvende fjernundervisning, herunder
virtuel undervisning, træffes af det undervisende personale lokalt på
skolerne”. Og senere: “Det er derimod ikke hensigten, at det skal være muligt
at benytte fjernundervisning i den almindelige undervisning af resurse- eller
kapacitetsmæssige grunde ...”.
Det, vi ser i Vejen, er en central politisk
beslutning om undervisningsformer, som ikke er pædagogisk begrundet, som ikke
er truffet af skolernes lærere, og som lider af den fejlslutning, at læreren
ikke er nødvendig for fjernundervisning. Det handler udelukkende om økonomi.
Selvstændigt projektarbejde eller
fjernundervisning kan i nogle tilfælde give god mening for både lærere og
elever. Men begrundelsen skal altid være pædagogisk med udgangspunkt i, hvad
der gavner elevernes udbytte af undervisningen. Og der skal være en lærer til
stede! Eleverne har krav på og behov for hjælp, støtte og opfølgning fra en
lærer for at lykkes med deres arbejde. Det gælder, uanset om de arbejder hjemme
og deltager i undervisningen via en computer, eller om de arbejder med
projektarbejde.
Hvis kommunerne får mulighed for at definere
undervisning efter, hvad de lige synes, de har råd til – så får det alvorlige
konsekvenser for kvaliteten i folkeskolen. Folkeskolen og undervisningsopgaven
skal tages alvorligt i alle kommuner – også i Vejen!