Anmeldelse
Talkaniner gør Ninusdage til plusdage
Alle elever i klassen stifter bekendtskab med de fjorten kaniner, der gennem mange varierede aktiviteter skal lære dem at anvende hensigtsmæssige tælle- og regnestrategier i den grundlæggende matematik.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I en verden af digitale læringsplatforme og diverse forlags internetportaler til snart sagt alle grundskolefag bliver man positivt overrasket, når nogen alligevel har lyst til at sende et fysisk baseret læremiddel på markedet.
Fakta:
Titel: Talkaniner
Forfatter: Lise Astrup, Jimmy Mønsted Krogh, Marianne Billeskov Mortensen
Pris: 272,50
Sider: 166
Type: Vejledning
Forlag: Special-pædagogisk forlag
Pris: 5 stk. 120 kr.
Sider: 23
Type: Opgavehæfte
Pris: 197,50
Sider: 14
Type: Plakatsamling
Special-pædagogisk forlag? Nå, hm – det er vel ekstra eller særlig undervisning af de elever, der har svært ved matematikken? Et nærmere studium af den aktuelle udgivelse viser dog, at det ikke er tilfældet. Med et omfattende og nøje beskrevet arbejde med samtlige matematiske kompetencer og inden for kompetenceområdet tal og algebra er det således forfatternes intention først og fremmest at formidle hensigtsmæssige regnestrategier til alle elever, mens de stadig går i skolens yngste klasser.
Vejledningen udgør den suverænt mest omfangsrige del af materialet. I indledningen hertil læser vi, at de i alt fjorten kaniner præsenterer eleverne for hierarkisk opstillede tælle- og regnestrategier. De tilhørende aktiviteter, der lader eleverne arbejde med fire repræsentationsformer (mundtlig, skriftlig, konkret, hverdagsrelateret), retter sig så mod de respektive strategier. Der er rigtig mange varierede udfordringer, som klassen kan gå i gang med. Uden at det vistnok er eksplicit formuleret, kommer vi omkring de forskellige læringskanaler, fysisk udfoldelse, CL-elementer og en hel del mere.
Bagest i vejledningen levnes der plads til et strategitjek såvel som fjorten evalueringsark. Til brug for elevernes såkaldte konsolidering er desuden udarbejdet et lille hæfte, hvori de kan arbejde individuelt. Godt så. Og jeg tænker, at det ville være endda mere inspirerende, hvis de fjorten fine kaninplakater kom op at hænge permanent. Så ville der måske blive leget matematikstrategilege i frikvartererne også …
Det må i hvert fald være sjovt og spændende for eleverne, når de fra tid til anden kan lægge et traditionelt matematiksystems måske lidt mere formaliserede træning til side og i stedet får lov til at udfolde sig (fysisk) i selskab med deres langørede venner. Og hvem kan lære 0.-2. klasse at tilegne sig fornuftige regnestrategier? Det kaninerne. Så det er bare med at få dem op af hullerne.