Uskolet

Kommune indhyller læreres lønseddel i kærlighed

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En mail fra Ny Hollænderskolen på Frederiksberg blev for nylig rundsendt til alle skolens 8.-klasser, umiddelbart inden de skulle modtage deres første standpunktskarakterer. Mailen, som hurtigt blev et viralt hit, mindede eleverne om, at de skulle tage deres bedømmelse med et gran salt, fordi hver enkelt af dem var så meget mere værd end blot deres faglige præstationer.

Den mail har nu inspireret en kommune til en lignende besked, som i denne måned vedlægges lærernes lønseddel. Beskeden lyder:

»Før du kigger på din lønseddel, er der noget vigtigt, du skal være klar over. Denne løn viser ikke, hvordan du udmærker dig, og hvor unik du er. Beløbet på sedlen viser ikke, at du er en god ven, eller at du er flink til at passe på dine kolleger. Den viser ikke, at du danser med de sejeste bevægelser til lærerfesterne, eller at du spreder glæde til dine omgivelser med dit nydelige smil. Lønsedlen viser ikke, at du er omsorgsfuld eller betænksom, eller at du gør dit allerbedste hver dag. Disse egenskaber bliver der knap nok tid til i din medarbejderudviklingssamtale. Denne lønseddel viser bare, hvad nogle kontorfunktionærer har kunnet forhandle sig frem til, men den viser ikke alt. Den siger ingenting om, at du måske har udviklet dig og forbedret dig på et område, som du måske syntes, var vanskeligere tidligere. Den kan ikke fortælle, at du gør dagen lysere for dine elever. Den kan ikke fortælle, hvor fantastisk speciel du er«.

  Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.