Forskning
DPU sætter fokus på didaktik i indskolingen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I oktober-udgaven af tidsskriftet »Cursiv«, som udgives af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, kaster en række forskere sig over didaktik og socialisering i daginstitutioner og indskoling.
Blandt andet undersøger Anders Skriver Jensen i artiklen »Didaktik i dagtilbud og indskoling: To modtræk til det målbare børneliv«, hvordan det uddannelsespolitiske fokus på blandt andet målbare resultater og kvalitetssikring tvinger forskere og praktikere på området til at bruge helt bestemte metoder for at indfri politikernes forventninger. Mål og midler er i stadig mindre grad til forhandling, og de er ikke i samme omfang som tidligere underlagt demokratisk debat.
Herudover kan du blandt andet også læse om, hvorfor aktivitet og bevægelse i børns læreprocesser er vigtigt for deres udvikling, og hvordan det afspejler sig i deres børnetegninger.
Læs tidsskriftet »Cursiv« på www.edu.au.dk/cursiv