Anmeldelse
Den reflekterende mentor
Den reflekterende mentor
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærere betragtes generelt som resursepersoner i forhold til unge og kan derfor meget vel blive spurgt i forbindelse med mentorskaber for unge, der behøver støtte i overgangen fra skole til det videre uddannelsessystem. Denne bog kan hjælpe med afklaring af opgavens omfang og indhold ved selvstudium eller som studiebog på et mentorkursus. Bogens dynamik ligger i en konstant udfordring af læseren til diskussion og refleksion på baggrund af en case, der løber gennem bogen. Til grund for udgivelsen ligger to projekter om mentorordninger udviklet af Videnscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
Læseren orienteres om mentortanken og de dilemmaer, der ligger i mentorrollen. Mange problemstillinger udspringer af den voksnes tolkninger af situationen og den unges behov. Ungdomsliv og kvalificeret selvbestemmelse er baggrund for overvejelser over magtrelationen i rollefordelingen. Teorier om anerkendelse, identitetsdannelse og den moralske og etiske dimension i relationen - relationskompetence - diskuteres. Karrierekonstruktion og unges lærings- og valgprocesser er nødvendig viden for arbejdet.
Bogen indeholder afsnit til udvikling af mentorarbejdet i en organisation. Supervision, projektmodellen som redskab og konkrete udspil til kurser af varierende længde lægges frem. Arbejdspladser, der overvejer at igangsætte mentorforløb, kan bruge bogen til inspiration. Bogen vil også være inspirerende for vejledere og lærere i de ældste klasser.