Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
8.c overtog Folkeskolens redaktion og producerede blad nummer 15. En stor oplevelse for eleverne, og lærerne har lært eleverne bedre at kende, mener Nina Kristensen, lærer på Kongevejens Skole i Virum. Hun var sammen med sin kollega med 8.c på arbejde.
Hvordan har det været at følge dine elevers arbejde på redaktionen?
»Det har været interessant, fordi det var noget helt andet end deres arbejde på skolen. De gik til opgaverne på en anden måde. Som om der var mere alvor i dem, end der er i ganske almindelige dansk- og matematikopgaver«.
Hvor stor indflydelse har I lærere haft på elevernes arbejde med artiklerne?
»Meget lidt. Nærmest intet. Vi har været der til at hjælpe dem, men vi har ikke haft nogen indflydelse«.
Hvad har klassen fået ud af besøget?
»De har fået et klap på skulderen og et 'vi kan godt'. Virkelig et boost«.
Kan det stadig mærkes nu en måned efter besøget?
»Nej, det var ugen, det stod på, og så måske to uger efter«.
Hvad har du som lærer fået ud af det?
»Jeg kan se på dem med andre øjne. Jeg har fundet ud af, at jeg kan stole på dem, når det virkelig gælder«.
Klassen har tidligere arbejdet med både skoleblad og avis, hvordan har det her projekt skilt sig ud?
»Jeg har arbejdet med Avisen i Undervisningen med dem, som er en konkurrence, der ikke ender ud i et rigtigt blad. Eleverne tog det meget mere seriøst denne gang, og de fik et rigtigt produkt ud af det, som alle lærerne på deres egen skole fik hjem i deres postkasser. På den måde blev det meget mere virkelighedsnært for dem«.
Vil du gøre det igen?
»Ja, det var en rigtig god uge. En virkelig succes«.
lkp@dlf.org