Anmeldelse
Uddannelse i Danmark 2005
Hvorhen efter folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Oversigt og overblik er nøgleordene og rammen om "Uddannelse i Danmark". De 27 sider starter med en oversigt over uddannelsessystemet i Danmark og slutter med et afsnit om vanskeligheden ved at skaffe sig overblik i mængden af detaljerede materialer og opslagsværker om uddannelserne i al deres mangfoldighed og detaljerigdom. Derfor er ambitionen med dette hæfte i ultrakort form at give overblik over ungdomsuddannelserne, som eleverne i afgangsklasserne skal forholde sig til og vælge imellem, og så kigge lidt ud over uddannelserne og fremad. Målgruppen er unge og deres forældre, men lærere og andre tæt på eleverne kan med stort udbytte kigge med. Fra oversigt over systemet beskrives mulighederne for et 10. skoleår, og derfra beskrives de gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelserne, EGU og produktionsskoler, søfarts- og landbrugsuddannelser og endelig de videregående, korte, mellemlange og lange uddannelser. Et par ord om det meget populære "Udland", hvor det nu end befinder sig, samt Statens Uddannelsesstøtte og det nævnte problematiske overblik afrunder hæftet. Undervejs på siderne dukker små rammer med oplysninger, facts, adresser, litteraturforslag og lignende op. Et led i overblikket er også at vide, at vejledningssystemet er til stede hele vejen igennem. Vejledningen omtales derfor, dog uden at nævne fikspunktet: Ungdommens Uddannelsesvejledning og den personlige vejleder med opsøgende forpligtelse efter undervisningspligten fra 16 til 19 år. Dette er en vigtig information, og derfor er det et lille minus i en ellers god og handy udgivelse, der i sober form giver reel information. Information, der efterfølgende ved pc'en i klassen og i hjemmet kan bruges som udgangspunkt for en kulegravning af de lokale uddannelsesmuligheder.