Anmeldelse

Samarbejde eller magtkampe

Hvor går dialogen hen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det gode arbejdsliv afhænger i allerhøjeste grad af de menneskelige relationer på arbejdspladsen. Derfor er dialog blevet et nøgleord i en ny bog om det fagligt-personlige i samarbejdsrelationer, som jeg selv har haft stor glæde af at læse, og jeg har allerede givet den videre til min egen ledelse. Gennem nyere psykologiske teorier slås det fast, at der er sket et paradigmeskift i samarbejdsrelationer på arbejdspladsen, og dermed er der også sket store ændringer inden for personaleledelse i særdeleshed. Der er nu blevet sat fokus på, at når noget lykkes på en arbejdsplads, så afhænger det af samspil og relationer, og vi skal alle lære at sige "vi" og lære af hinandens forskelligheder, som skal ses som en resurse - i stedet for en trussel.

Hvordan påvirker vi hinanden fagligt og personligt, og hvilke mekanismer og forudsætninger har indflydelse på, om samarbejdet udvikler sig til magtkampe, hvor man bekriger hinanden, eller til dialoger, hvor man beriger hinanden? Læg her mærke til, at der står fagligt-personligt og ikke privat. Det er det professionelle samarbejde og ikke had-kærligheds-relationer, vi skal dyrke i samarbejdet. Der er virkelig noget at hente for enhver leder, for vi kan alle blive bedre til at samarbejde, lede, vejlede og uddelegere. En faglig dialog handler om at berige hinanden, anerkende, reflektere og beslutte. Vi skal lære at udveksle erfaringer, oplevelser, tanker og teorier mellem to eller flere parter.

Som ledelse er det vigtigt, at man samarbejder med de ansatte på en dialogisk måde, at ledelsen sørger for, at institutionens/skolens mål, resurser, praksis og forventninger er synlige og afstemte. Og som ansat er det vigtigt, at man giver hinanden rum, og at der er plads til kollegial støtte, som mest af alt består i at lytte, se, give feedback samt udveksle arbejdsglæde og ansvar.

Igennem bogens kapitler går vi fra det generelle og teoretiske niveau med beskrivelser af kommunikative og udviklingspsykologiske begreber, som kan danne baggrund for at reflektere over hverdagen, og frem til mere konkrete øvelser, som man kan bruge i forbindelse med supervision, teamsamarbejde og lederudvikling. Der er god mulighed for at reflektere over hverdagen på arbejdspladsen med denne håndbog, og det ses tydeligt, hvordan vi tager vore barndomsoplevelser og private liv med os ind i samarbejdsrelationer. Ved at få dem bevidstgjort kan man lære at se på sig selv og sine kolleger med nye og friske øjne og se udfordringer som muligheder i stedet for forhindringer.