Anmeldelse
Det digitale matematikleksikon
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I tidens løb er der udkommet mange matematiske leksika i form af opslagsbøger eller leksika til forskellige elevgrupper. Ligeledes kan man i dag finde en del på nettet.
Her er et alternativ, man bør overveje. Et særdeles omfattende matematisk leksikon leveret på en cd, hvor der er en særdeles dynamisk brugerflade med utrolig mange muligheder.
Man begynder med at vælge mellem ni hovedområder, eller man søger direkte i en omfattende ordliste med mere end 2.600 opslagsord, enten ved at indtaste det søgte ord eller ved at finde det ord, man søger, i en ordliste. Inden for hvert område er der op til ni underområder sammen med en søgeliste, som kun omhandler ord inden for det valgte hovedområde. Vælges under rumgeometri for eksempel cylindre, finder man navnestof, formlerne for rumfang og overflade, opgaver, en eller flere, og en teoridel, der mange steder er meget omfattende, også mere end man forlanger af elever på 9. klassetrin. Men det er så nogle udfordrende sider for de elever, der kan nå og forstå mere, end der ofte er tid til at give dem i den daglige undervisning. En god menu øverst gør det let at bladre frem og tilbage, få printet ud eller gemme noget i udklipsholderen til brug i et andet program. Man kan også sætte lyd på og få forklaringer eller definitioner læst højt. I menuen er også mulighed for at vælge forskellige tabeller, symbollister og en lommeregner, ligesom der er adgang til den generelle søgeliste og til startmenuen, så man hurtigt kan finde frem til et andet område. Men det er søgefunktionen nu rigtig god til.
Programmet leveres enten som enkeltbruger eller i en flerbrugerudgave til installation på en server, hvor der så desværre skal installeres en client-adgang på de enkelte brugermaskiner.
Godt, gedigent og gennemarbejdet, hvor mediets muligheder virkelig er udnyttet. Det kan vise sig at blive et rigtig godt arbejdsredskab for rigtig mange elever og deres lærere fra 5. klassetrin og opefter.