Uskolet

Censorer: Det fagfaglige bør styrkes i det dagdaglige

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere censorer på læreruddannelsen efterlyser, at der bliver fokuseret mere på egenfærdighederne i de studerendes hverdag. Kernefagligheden er truet, mener de, fordi uddannelserne giver didaktikken og det undervisningstekniske en højere prioritering.

»Der bør lægges mere vægt på det fagfaglige i det dagdaglige«, lyder det fra censorerne.

Læreruddannelserne anerkender principielt problematikken, men understreger, at det snarere er formuleringerne af kompetencemålene, der bør justeres:

»Kritik er altid velkommen, men den skal være sagsaglig. At bebrejde de studerende eller deres undervisere ville bare være tarvtarveligt«.

Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.