Uskolet

Børn og unges forhold til bøger »alarmerende« ifølge forældregeneration, der heller aldrig læser

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn og unges forhold til bøger i almindelighed og skønlitteratur i særdeleshed er alarmerende. Det mener i hvert fald forældregenerationen, som ærgrer sig over, at læsning har trangere kår end nogensinde.

»De går jo virkelig glip af noget«, forklarer en far. »Bøger er berigende og giver indsigt i fremmede universer, der kan være med til at udvikle os som mennesker. Man bliver klogere og får udvidet sin horisont på en unik måde, fordi man selv skal danne sig billeder inde i hovedet. Samtidig tilbyder bøgerne os mulighed for indlevelse og identifikation, så vi via fiktive karakterer kan lære os selv bedre at kende. Der er en sjælden ro forbundet med nydelsen af en god bog, og den kan gøre os mere lydhøre, mere empatiske og … men ja, jeg får det jo faktisk heller ikke rigtig gjort, vel?« siger faren, der synes repræsentativ for resten af generationen. »Det sidste, jeg læste, var bagsideteksten på en Svend Brinkmann-bog i julen 2014«.

Curlingpolitikere haster rundt og opvarter borgerne med overflødighedshorn af indgreb

 Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.