Folkeskolens leder:
Ridderne om det halvrunde bord
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Man ser det for sig: 23 riddere med lyssværd, som på et splitsekund hvirvler sig rundt om politikere, penge og folkeskolereform og i et lysende grønt glimt skaffer lærerne et par timers forberedelsestid hver dag, så de fredeligt kan følge deres kald omgivet af glade, dygtige og demokratiske elever.
Hvor ville det være dejligt, hvis det var den nye hovedstyrelse i Danmarks Lærerforening. Men selv om virkeligheden ikke sådan lader sig omforme til en Star Wars-film, skorter det i hvert fald ikke på vilje og drømme, når man læser indlæggene i bladet fra kandidaterne til hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening.
Rundtomkring i bladet kan de så læse om de tendenser, udfordringer og problemer, som de skal forholde sig til, hvis de bliver valgt. Det gennemgående problem er, hvordan man kan være en professionel lærer, når der er skruet op for undervisningstiden, uden at forberedelsestiden er fulgt med.
DLF's egen opsamling på Overenskomst 15 er i fuld gang - og det kan ikke komme bag på nogen, at det er svært at få tid nok. At kommunerne så samtidig sætter andre projekter i søen ved siden af reformen, kan til gengæld godt overraske. Der er ellers rigeligt på dagsordenen.
Og så er der stress og et hjerteanfald efter alt for lang tid med alt for meget arbejde, inklusion uden øremærkede midler og så videre. Der er problemer nok.
Netop i skrivende stund er politikerne så i gang med at føje ekstra byrder til skolen, fordi den spareøvelse i kommunerne, som regeringen har døbt »omprioriteringsbidrag«, ser ud til at fjerne 2,4 milliarder fra kommunerne hvert af de kommende år. Nogle af dem vil formentlig blive forhandlet tilbage igen - men ikke meget tyder på, at det bliver i form af flere lærerstillinger i folkeskolen!
Men de kommende hovedstyrelsesmedlemmer kan heldigvis også læse om en lærer, som har fundet sin arbejdsglæde igen. Hun oplever, at hun kan flytte nogle af de mest udsatte børn. Det er godt nok sket via delvist frivilligt arbejde i sommerferien. Alligevel fortæller historien om læreren på »Lær for Livet«-camp, hvor meget det betyder at få lov til at gøre sit lærerarbejde godt.
Et stærkt fællesskab og en stærk forening er et godt fundament for at kunne tackle alle de udfordringer, som lærerne står over for. Så derfor lyder der herfra en opfordring til at stemme til hovedstyrelsesvalget, også selv om det er mennesker og ikke riddere, som stiller op!