Debat

Bekymringsbrev: Nedlæggelse 
af helhedsskole i Esbjerg

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Byrådet har efter ti år med helhedsskole besluttet at nedlægge denne og spare de fem ugentlige timer, hvor en pædagog har virket som undervisningsassistent i de små klasser.

Vi er bekymrede for vores skole - for vores børn især.

Hvordan skal vi nu få mulighed for det sjove, det ekstra, det nødvendige, det uundværlige ...?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det sjove:

Turene ud af huset - ture, vi kun kan komme på, når der er to voksne til at holde styr på tropperne.

Det faglige:

At pædagogen sætter sig med den eller de elever, der har svært ved opgaverne, mens læreren tager sig af resten - eller omvendt. Emneugerne, hvor pædagogerne trækker en stor del af læsset og medvirker til, at børnene undervises i mindre hold.

Det sociale:

At klassens pædagog tager en snak med elever, der er kede af det eller har haft en konflikt, mens læreren underviser resten af klassen.

Inklusionen:

Allersværest bliver det at undvære pædagogerne i forhold til inklusionsopgaven.

Vi har efterhånden en del elever, der er utilpassede til de krav, skolen stiller.

At det vil gå ud over disse, men bestemt også de velfungerende børn i klassen, er indlysende.

Timetallet:

Med afskaffelsen af helhedsskolen skal vi ned på det vejledende timetal for 0., 1. og 2. klasse.

Vi kommer tilbage til, hvor vi var for ti år siden.

Kommunen sparer en masse millioner på disse forringelser, har nogen regnet ud.

Hvem regner på, hvad disse besparelser koster på længere sigt?