Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At løfte situationen
'Når parterne er nået til enighed, skal vi nok i regeringen løfte situationen og få Danmark til at fungere igen', sagde vor statsminister under overenskomstforhandlingerne. Hans forgænger fik tingene på plads, men Nyrup har det med at løfte alting: ansvar, situationer og naturligvis opgaver.
Ordet situation har bredt sig. Allerede i 70'erne var der mange, der skamred eksempelvis undervisningssituationen, spisesituationen og mor-barn-situationen. I dag bliver forhandlinger og problemer ofte omtalt som arbejdsmarkedssituationen, hjemmesituationen og så videre, og når der så sker noget, er det processer, hvad enten det drejer sig om læringsprocesser eller fredsprocesser. Begge dele har det med at trække ud.
Den sproglige koreografi tilpasses disse vilkår. Man lægger handlings- eller handleplaner, som i heldige tilfælde kan føre til beslutningsprocesser efter de obligatoriske beregningsmoduler, analyseprogrammer og forhandlingsfaser med dertil hørende høringssvar. Jo, der er rigtignok mange situationer at løfte.
Skal man overskue det hele, kan et kursus måske være en god idé. Jeg har netop modtaget et program med fokus på værkførerens rolle i forandringsprocesser, faldgruber ved implementeringen af selvstyrende grupper og proaktiv ledelse for værkførere. Måske er enhver lærer i virkeligheden værkfører. I så fald kan jeg anbefale foredraget 'Hvordan overlever du som værkfører?' eller måske snarere 'Den lærende organisation'.
Muligvis ses vi på kurset, der lover hele to unikke dage. Det slår mig nemlig, at jeg nok også selv er værkfører - helt uden at vide det! Familien vil i hvert fald undre sig, når jeg tager på værkførerkursus.
Professor Higgins