Anmeldelse
Fra oplysningstid til imperialisme
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den lange og ekstremt begivenhedsrige periode i verdenshistorien fra midten af 1400-tallet til midt i 1900-tallet er med ét blevet konkretiseret på det fornemmeste i den nye "Fokus"-udgivelse "Fra oplysningstid til imperialisme". "Fokus" er en serie rettet mod historieundervisningen i gymnasiet, primært 2. og 3.g, men nævnes her i folkeskoleregi, fordi det er et aldeles lækkert materiale for enhver historielærer, der søger inspiration til emneforløb og pædagogisk praksis i historieundervisningen.
Fakta:
Titel: Fra oplysningstid til imperialisme
Forfatter: Inge Adriansen, Claus Friisberg, Pernille Ipsen Hamilton, Karl-Johan Hemmersam, Birgitte Holten, Ulrik Langen, Carsten Lykke-Kjeldsen
ISBN: 978-87-020493-5
Pris: 186,25 kroner
Sider: 205 sider
Serie: Fokus
Type: Bog
Forlag: Gyldendal
Når bogen "Fra oplysningstid til imperialisme" udmærker sig her, er det, fordi alt præsenteres så fagligt kompetent, nydeligt og struktureret. Syv kernefaglige områder - koloniseringen, oplysningstiden, den franske revolution, nationalisme, det danske demokrati, industrialiseringen og imperialismen - gennemgås på en klar og levende måde.
Hvert kapitel indledes med en tilpas lang fremstillingsdel, hvor emnet præsenteres, analyseres og vurderes, efterfulgt af en kildedel med autentiske tekstuddrag, som sagtens vil kunne finde anvendelse i folkeskolen, og endelig afsluttes kapitlerne med et klart anlagt overbliksbillede og en tidslinje over de for emnet væsentligste begivenheder. Undervejs forklares centrale begreber. Her er med andre ord tale om en bog, der giver indblik i globale og nationale udviklingslinjer gennem tiden, og som vil skabe idéer til historieundervisningen på mange niveauer. Det kan varmt anbefales at anvende denne bog som supplerende materiale i historie i folkeskolen.