DLF mener: Bland dig – der er demokrati
Demokratiets festdag! Sådan en har vi lige haft. Det er en
festdag, når vi fejrer, at vi kan påvirke sammensætningen af folketing,
kommunalbestyrelser, skolebestyrelser, elevråd osv. Men én ting er den dag vi
stemmer – noget andet er alle de andre dage. Demokratiets hverdage.
”Viden er en af de vigtigste forudsætninger for demokrati i hverdagen”.
Et levende demokrati i hverdagen bygger på den enkeltes
interesse for de fællesskaber, man indgår i, og også at man forholder sig kritisk
til rammerne for dem. Fællesskaberne kan for eksempel være arbejdspladsen,
sportsklubben eller boligforeningen. Vores samfund bygger på i høj grad på, at
der er aktiv deltagelse fra fællesskabernes medlemmer, når der tages
beslutninger om stort og småt.
I folkeskolen har vi pligt til at opdrage til deltagelse i
demokratiet.
Formålsparagraffen for folkeskolen pålægger os at ”(…) forberede eleverne til deltagelse, medansvar,
rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.” Og videre hedder
det: ”Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og
demokrati.”
Altså hele skolens ”virke”. Det
vil sige alt, der sker i skolen. Der er nogle forudsætninger, der skal være til
stede i skolens hverdag, for at der kan skabes aktive, reflekterende
medborgere.
I undervisningen kan
eleverne lære at lytte til andre og at tage hensyn til andres behov. Lære at
sige deres mening og lære at gennemskue mere eller mindre komplicerede forhold
– lige fra engelske tekster over matematiske formler til fotosyntese,
urbanisering og menneskekroppen. Demokrati handler nemlig også om at have et
fundament af viden. De der indgår i hverdagens fællesskaber, skal stole på, at
de har noget at bidrage med. Viden er
dermed en af de vigtige forudsætninger for demokrati i hverdagen.
En anden vigtig forudsætning
for demokrati i hverdagen er, at man tror på, at man har noget at skulle have
sagt. Derfor skal skolens hverdag – både for lærere og elever – indbyde til
indflydelse og samarbejde om at finde løsninger i fællesskab.
At finde de bedste løsninger i fællesskab,
hvor der bliver lyttet til alle, og hvor der bygges på viden, er en vigtig del
af det at have demokrati i hverdagen.
Sammen om Skolen er sådan et
samarbejde på nationalt niveau, hvor folkeskolens parter og partierne på
Christiansborg søger løsninger i fællesskab på de udfordringer der er i
folkeskolen. Ideen bliver taget op i flere kommuner, og den samarbejdsform
giver, sammen med samarbejdsforpligtelserne i arbejdstidsaftalen, god medvind
til, at ”hele skolens virke” kan medvirke til elevernes indføring og opdragelse
til demokrati.