Anmeldelse

Håndbog om matematik i grundskolen - 2. udgave

Matematikunderviserens bibel

"Håndbog om matematik i grundskolen" er ikke en håndbog i gængs forstand, men en omfattende samling af vigtige fagtekster forfattet af nogle af landets allerbedste matematikdidaktikere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Håndbog om matematik i grundskolen" er en brugsbog for alle, der har deres gang inden for matematik i grundskolen. Bogen er et must for enhver skoles fagbibliotek, matematikfagnørder, lærerstuderende, matematikvejledere, skolens støttecenter med videre.

Fakta:

Titel: Håndbog om matematik i grundskolen - 2. udgave

Pris: 500

Sider: 614

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

"Håndbog om matematik i grundskolen" fylder som biblen i reolen, og indholdsmæssigt er den på et meget højt fagligt niveau, men er skrevet i et lettilgængeligt sprog, så vi alle kan være med. Bogens 613 sider er struktureret i seks overordnede temaer: "Matematik som fag", "Læring af matematik", "Undervisning i matematik", "Analoge og digitale læremidler", "Elever med særlige behov" og "Samarbejde, vejledning og rådgivning". Alle temaer, som er aktuelle på ethvert lærerværelse og i ethvert matematikfagteam.
Bogens 33 kapitler er forfattet af nogle af landets allerbedste og erfarne matematikdidaktikere suppleret med enkelte oversatte norske og svenske. Bogens seks temaer er alle dækkende beskrevet og opdateret i forhold til førsteudgaven fra 2013.

Jeg er specielt optaget af, at alt for mange elever er udfordrede i normalundervisningen. Elever, som har potentiale til at klare sig bedre fagligt og socialt, hvis der bliver taget de rette didaktiske og pædagogiske hensyn. Op mod hver tiende elev består ikke folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik, det vil sige, at de får under 02 i karakter. Det er triste tal, som er uforandrede i de sidste mange år. For mig at se grundskolens største udfordring, som vi skal og kan gøre noget ved. Jeg vil derfor gerne gøre bogen til pligtlæsning for alle matematikfagteam, skolernes støttecentre og skolepsykologer. Glem al luksussnak om test, teknologiforståelse, it eller ej, og lad os alle koncentrere os om, hvordan vi får skabt læringsrum for alle vores elever.