Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 17 havde Turistvognmændenes Landsforening indrykket en annonce på side 94, hvor der blandt andet står: 'Vidste du, at det er ulovligt at køre til udlandet i en bus, der er lejet', 'at for at være en god chauffør skal man køre regelmæssigt' og 'at sikker bustransport hænger nøje sammen med chaufførens erfaringer'.
I Danmarks Lærerforening siger konsulent fra organisationskontoret, Steen Dam:
- Det er ikke lærerarbejde at drive persontransport. Vi har altid kraftigt frarådet lærere at være chauffører både i busser og i private biler. Hvis noget går galt, er det en kæmpe belastning af forholdet lærere, forældre og elever imellem.
I Trafikministeriet bekræfter jurist Peter Maltesen, at man ikke bare som skolelærer kan køre en bus til udlandet med en flok skoleelever.
- Kørsel i busser eller køretøjer, der er indrettet til befordring af mere end ni personer inklusive føreren, kan ikke finde sted uden for landets grænser, hvis man lejer køretøjet uden fører med det formål at udføre delerhvervs-mæssig - altså tilladelsesfri - kørsel.
- Det er tilladelsespligtig befordring, hvis en skole lejer en bus og lader en lærer, som ellers har kørekort og det hele i orden, køre bussen. Det kan ikke ske uden tilladelse.
Peter Maltesen forklarer, at bliver en buskørsel betragtet som erhvervsmæssig og dermed tilladelsespligtig, skal den ansvarlige have det, der i almindelig tale kaldes en vognmandstilladelse.