Anmeldelse
Wortschatz und Gespräch
Wortschatz und Gespräch
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Materialet ser tilgangen til fremmedsproget som en aktiv proces gennem interaktion med de øvrige i elevgruppen. Det er for så vidt ikke noget nyt. Det, der er specielt ved denne udgivelse, er, at man tydeligt bliver gjort opmærksom på, hvordan man kan nå frem til de overordnede mål ved en særdeles præcis arbejdsform ud fra SPIL-principperne: Samtidig interaktion, Positiv indbyrdes afhængighed, Individuel ansvarlighed, Lige deltagelse.
Fakta:
Titel: Wortschatz und Gespräch
Forfatter: Jacob Ragnvid Chammon
ISBN: 9788723036087
Pris: 812,50 kroner
Sider: 91 sider
Serie: Cooperative learning
Type: Bog
Forlag: Alínea
De foreslåede temaer i bogen relaterer til elevens dagligdag. Det er helt klart motiverende for en elev i startfasen at kunne udtale sig i relation til meninger om film, mode, fritid og så videre. Der gives plads til alle, så de åbent kan komme til udtryk uanset fagligt niveau.
Bogens seks kapitler fremstår genkendelige og særdeles strukturerede, hvilket gør tilgangen til arbejdet enkel og ligetil. Indholdet skal selvfølgelig også medtænkes hele vejen igennem, og det bliver det. Der lægges fra starten vægt på det at turde samtale på fremmedsproget. Det er en kvalitet, der har nøje sammenhæng med materialets udformning. Der bygges desuden på åbenhed og ønske om at være i en dialog med andre.
Der skal ikke herske tvivl om lærerrollen, som er ganske tydelig. Læreren er til stede som en meget præcis og aktiv vejleder. Han er den, der samler trådene, og er dermed garanten for, at en egentlig undervisning sideløbende finder sted. Bogen fokuserer på ordforråd og samtale. Bog 2, der udkommer efterår 2010, træner eleverne i samtale og præsentation. Det bliver spændende at se, hvordan bog 2 viderefører de samme pædagogiske principper.