Debat
Loven er et kludetæppe
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selvom jeg har været 36 år inden for folkeskolen, synes jeg stadigvæk, at det er utroligt spændende at blive udfordret af det omgivende samfund i bestræbelserne på at fastholde kvaliteten på skolen.
I dagligdagen glæder jeg mig over, at vi har gode resurser og veluddannede og flittige lærere.
Medarbejdere og ledelsen er enige om, at intentionerne i den nye folkeskolelov er et godt udgangspunkt for at udvikle skolen, men vi er nervøse for, at fokus på skolens kerneydelser flyttes, så det i for høj grad vil fjerne opmærksomheden fra nogle af de bløde værdier, der i høj grad efterspørges i fremtidens globale samfund.
Når vi hver dag bestræber os på at styrke kvaliteten i undervisningen, må vi stille de samme krav til lovgiverne med undervisningsminister Bertel Haarder i spidsen.
Især i de sidste tre år har vi oplevet et boom af nye tiltag/krav, uden at de har været forberedte og koordinerede. Gennemførelsen viser en total mangel på respekt for arbejdsvilkårene for medarbejderne og ledelsen i skolen. Folkeskoleloven fremstår som et kludetæppe.
Jeg frygter, at en for stærk fokusering på paratviden, evalueringsprocedurer og kontrol kan føre udviklingen af skolen i en forkert retning.
Når den daglige dialog med elever og forældre bygger på den anerkendende samtale, er det dybt beklageligt, at undervisningsministeren medvirker til at skabe mistillid til skolen og lærerne.
Ligesom mange elever netop nu oplever den kaotiske prøvetermin, må jeg med hensyn til kvaliteten af ministerens arbejde give ham karakteren »ikke bestået«.
Den fulde ordlyd af det åbne brev til Bertel Haarder kan læses på www.folkeskolen.dk under debat.