Debat
Elevernes forhåbningsfuldhed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen var 12. september fuld af ny skolepolitik fra den nye regering. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil bebuder blandt andet et opgør med inklusionsreformen fra 2012. Herudover vil hun afskaffe nationale test i de små klasser. Man kunne spørge om, hvorfor de ældre elever ikke også skal skånes for denne dyre tidsrøver, der stjæler god undervisningstid. Det bør overvejes, hvad der kan sættes i stedet for disse dybt tvivlsomme test. Har det noget med Pisa-tyranniet at gøre?
Sammen med støttepartierne er ministeren med på bedre muligheder for senere skolestart, hvor også forældrene får en vægtig finger med i spillet. Samtidig varsler ministeren et større råderum til lærerne hele skolepaletten rundt.
Meget af dette peger på en bedre skole. Det fortjener brugerne. Og det er en enorm nødvendighed, hvis den danske folkeskole med kommende lavere klassekvotienter og tolærerordninger skal få flere uddannede (!) lærere til at vende tilbage til folkeskolen.
Med i tænketanken skal også, at Danmarks Tekniske Universitet har påvist, at indeklimaet i enormt mange skoler er elendigt, hvilket forringer indlæringen. På det felt er Danmark langt efter Norge og Sverige.
Efter den blå regering er der meget skidt under gulvtæppet. God arbejdslyst til Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Radikale Venstre.