Uskolet

Lærernes kritik af nationale test også behæftet med statistisk usikkerhed

Lærerne giver i en ny undersøgelse de nationale test en hård medfart. Samtidig er det tydeligt, at de ikke er blevet tilstrækkeligt klædt på til at fortolke testenes resultater og tage højde for den statistiske usikkerhed. Men nu viser det sig, at lærernes kritik af de nationale test selv er behæftet med usikkerhed.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Faktisk ved vi kun noget om den mest kritiske og den mindst kritiske tiendedel«, forklarer en forsker. »En lærer, der mener, at testene for eksempel er 'seriøst tidsspilde', kan i virkeligheden sagtens være mere kritisk end en lærer, der kalder testene en 'fucking skandale'. Den store midtergruppe, der om de nationale test har brugt betegnelser som 'nederen', 'irri' eller 'jeg bliver sgu så træt', kan vi på grund af den statistiske usikkerhed faktisk ikke sige så meget om.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.