Kronik
Lærere spiller hovedrollen – verden over
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærere kan være stolte af deres arbejde. Der er god grund til at ranke ryggen, for lærere spiller en afgørende rolle i opbygningen og bevarelsen af civilsamfund overalt i verden trods enorme udfordringer. Det er et af de indtryk, som står tilbage for mig, efter at jeg deltog i lærernes verdensorganisations, Education International (EI), kongres i Cape Town i juli.
Det var imponerende at se delegerede fra lærerfagforeninger fra de 173 lande, som EI's 402 medlemsorganisationer dækker, række hænderne hen over landegrænser og hen over vidt forskellige kulturer og skoletraditioner og vedtage et fælles uddannelsespolitisk dokument: »Quality Education for All«. Signalet går nu ud til alle verdens regeringer, at lærere, ligesom FN, ønsker »uddannelse til alle«, og at vi samtidig kræver »kvalitetsuddannelse« til alle.
Læreres udfordringer har samme overskrifter verden over, men de har meget forskellig karakter. Vi kæmper for eksempel alle steder med konsekvenserne af den økonomiske krise, men selvfølgelig med helt forskellige udgangspunkter.
Det gjorde også stort indtryk på første hånd at erfare, hvordan tillidsvalgte i andre lande må arbejde under regimer, som gør indsatsen for læreres arbejdsforhold til noget, der kan koste livet. Listen over savnede kollegaer i for eksempel Colombia og Honduras var frygtelig lang.
Allerstørst indtryk gav det dog at høre om, hvordan lærere udgør de bærende søjler i civilsamfundene. Det sker i det daglige med opdragelse og uddannelse af nye medborgere, og så sker det helt tydeligt, når katastrofer af den ene eller anden art slår et samfund i stykker. Fra Haiti og Japan hørte vi om, hvordan lærere efter jordskælvene midt i ødelæggelserne sled for at give deres elever en så tryg hverdag som mulig.
En terrorhandling er ikke en naturkatastrofe, men den kan på samme vis slå et samfunds værdier i stykker, hvis vi ikke hele tiden arbejder for at bevare dem. Kongressen i Cape Town fordømte det højreorienterede attentat i Norge og holdt et minuts stilhed for ofrene. Endnu vigtigere er imidlertid det arbejde, som millioner af lærere gør hver dag i klasselokalerne, hvor uddannelse er med til at modvirke formørket ondskab.
Lærere har til opgave at understøtte og styrke et samfunds værdier. Gennem demokratisk samtale og ved at give plads til ytrings- og trosfrihed - også for minoriteter - leverer danske lærere et utroligt vigtigt bidrag til at sikre et trygt og godt samfund. Det er der virkelig grund til at være stolt af.