Anmeldelse
Sæt borgeren i spil
Sæt borgeren i spil
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Drop dokumentationen og skrot spørgeskemaerne. Nu skal medarbejdere og borgere i langt højere grad inddrages i processen om at udvikle skolen. Sådan lyder det i en ny debatbog om innovation i den offentlige sektor. Bogen gør op med årtiers rationalistiske tænkning i den offentlige sektor, hvor borgernes tilfredshed er blevet målt og vejet, når en proces er afsluttet. I stedet viser forfatterne til bogen en ny vej til udviklingen af offentlige organisationer. Ideen er at se verden med borgerens blik; at inddrage borgernes oplevelser og ideer.
Fakta:
Titel: Sæt borgeren i spil
Forfatter: Christian Bason, Sune Knudsen, Søren Toft
Pris: 249 kroner
Sider: 183 sider
Type: Bog
Forlag: Gyldendal Business
Bogen leverer en forfriskende ny tilgang til at få borgernes viden og erfaringer med i udviklingen af organisationer. Det er især metoder fra antropologien, der skal hjælpe til at få øje på det fremmede i det kendte. Bogen er fyldt med værktøjer til at se og udvikle nye ideer. Men ingen eller få eksempler på, hvordan man kan skabe udvikling i skolen. Og det er en svaghed. Er man lærer eller skoleleder, skal man selv være meget innovativ, når man læser "Sæt borgeren i spil". Man må tænke med for at gøre bogen relevant for skolens dagligdag.
Gør man det, kan man for eksempel bruge redskaberne i forhold til forældresamarbejdet. Bogen foreslår, at man arbejder med prototyper og scenarier. På den måde kan man tale generelt om tingene og måske få en dialog i gang med forældrene. En dialog, der kan være med til at skabe forståelse for lærerens arbejde. Sådan kan man i fællesskab udvikle skolen.