Anmeldelse
Kopi- og arbejdsmappe til SFO
Kopi- og arbejdsmappe til SFO
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For børnehaveklasseledere og lærere er det nyttigt at kigge skolefritidsordnings- og fritidshjemspædagogerne "i kortene" og se på deres indgang til et samarbejde. Det er derfor min anbefaling, at også skolefolket orienterer sig i kopi- og arbejdsmappen.
Fakta:
Titel: Kopi- og arbejdsmappe til SFO
Forfatter: Malene Erkmann, Susanne Malmborg Harder, Kamilla Frimodt Madsen, Mai-Britt Herløv Petersen
Pris: 898 kroner
Sider: 135 sider
Serie: SFO-pædagogik
Type: Hæfte
Forlag: Dafolo
Ministeriet kræver synliggørelse af arbejdet i skolefritidsordninger fra 1. august 2009. Det er baggrunden for, at forfatterne - alle med mange års erfaring i arbejdet med pædagogiske processer i skoler og skolefritidsordninger - har udarbejdet en kopi- og arbejdsmappe.
Mappen indeholder vigtige vinkler på de nye krav, på arbejdet og pædagogikken: Hvad siger loven? Hvilke mål og indholdsbeskrivelser eksisterer? Hvordan synliggøres arbejdet? Hvordan foretages evalueringerne? Hvordan er samarbejdet mellem lærere og pædagoger? Der er gennemgange af reflekterende team, individuel coaching, forældresamarbejde, anerkendende tilgang til børn i vanskeligheder, sproglig opmærksomhed og meget mere.
Kapitlerne indledes med en teoretisk vinkel, der danner baggrund for det videre arbejde. Der er oplæg til debat i personalegruppen med diskussionsspørgsmål, beskrivelser af forskellige pædagogiske metoder og ark til kopiering med skemaer, oversigter og retningslinjer.
Materialet er virkelig godt og kan bruges til at ruste sig fagligt på en hurtig måde. Materialet kan også hjælpe med at sætte pædagogiske diskussioner i gang. Min eneste betænkelighed er, at nogle vil bruge kopi- og arbejdsmappen som en manual. Det er vigtigt at have ejerskab til sin praksis ud fra egne mål og metoder.