Anmeldelse
Historie & Samfundsfag nummer 2/2008
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Historie & Samfundsfag" er et fagligt tidsskrift, som udgives af Falihos (Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag). Tidsskriftet udkommer fire gange årligt i en trykt udgave og en gang i en elektronisk udgave, som kan findes på foreningens hjemmeside, www.falihos.dk
Fakta:
Titel: Historie & Samfundsfag nummer 2/2008
Sider: 35 sider
Type: Tidsskrift
Forlag: Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag
Nummer to fra 2008 har fællesoverskriften "Folkevandringstid". I artiklen "Asylbørn - en barndom i ingenmandsland" skriver en række kompetente forfattere om asylbørns levevilkår i Danmark. På grundlag af forfatternes undersøgelser kan det konkluderes, at asylbørn i Danmark ikke har det godt, og at Danmark således ikke lever op til FN's børnekonvention.
Artiklen "Dansk integrations- og asylpolitik gennem årerne" fortæller om indvandringen til Danmark, og hvordan vores indvandringspolitik virker. Der redegøres for og kommenteres, hvordan regeringens stramninger på asylområdet har fungeret gennem de seneste år.
Den sidste artikel hedder "Amnesti NU - et initiativ for de afviste asylansøgere". Her fortæller Toni Liversage om baggrunden for Amnesti NU, og om hvordan man har kontakt med asylansøgerne med henblik på at kunne hjælpe dem.
Alt i alt et spændende nummer, som ud over de nævnte artikler også har andre interessante tekster med. Tidsskriftet er meget læsevenligt og giver historie- og samfundsfagslæreren en rigtig god baggrund for at tilrettelægge sin undervisning.
Der er også en meget fin kobling mellem det trykte nummer og foreningens hjemmeside, hvor medlemmer kan læse mere. Tidsskriftet er derfor helt uundværligt for den, som underviser i historie og/eller samfundsfag i grundskolen.