Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Slår man op i kompetenceplanen for Serviceforvaltningen i Odense, står der blandt andet: 'Gruppeleder træffer afgørelse om iværksættelse af observationsundervisning ved flytbare OBS-lærere og om henvisning til specialundervisning.'
Det er i strid med folkeskoleloven, mener fire tillidsrepræsentanter.
I lovens paragraf 45, styk to, står der: 'Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete afgørelser vedrørende skolens elever.' Herunder hører også specialundervisning.
I Undervisningsministeriet siger Kirsten Krogstrup, fuldmægtig i Folkeskoleafdelingens Administrative og Juridiske kontor:
- Formuleringen er dårlig. Loven siger, at det der er skolelederens kompetence.
- Når et barn har et eller andet behov, så er det skolelederen, der bestemmer, at barnet skal indstilles til skolepsykologisk undersøgelse.
- Når man så er kommet igennem den skolepsykologiske undersøgelse og kigger på, hvad behovet er, så er det kommunen, der finder ud af, hvordan vi opfylder behovet effektivt. Konkret på skolen, ved særlig tilrettelagt undervisning i specialklasse eller ved henvisning til en anden kommune. Så det er nok det sidste, der menes.
Også Odense Kommunes egen pædagogisk-psykologiske konsulent Leif W. Laursen erkender, at formuleringen er problematisk:
- Det er noget volapyk, fordi det helt klart er skolelederen, der træffer den endelige afgørelse om henvisning til specialundervisning. Det er der slet ingen tvivl om.
- Det er simpelthen en tanketorsk, at det står, som det står.
- Det fungerer sådan, at distriktlederen tager stilling til, om de indstillinger, der kommer fra skoler og institutioner, skal tages ind og behandles som henvisninger til enten PPR eller til anmodning om social sagsbehandling, siger Leif W. Laursen.
Men det er netop den kategorisering, der ifølge de fire tillidsrepræsentanter strider imod loven. Når en skoleleder vurderer, at et barn skal indstilles til PPR, og sagen så ender hos en socialrådgiver i stedet, er skolelederens kompetence jo sat ud af kraft.don