Kvalitetskriterier for PPR
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kvalitetskriterier for PPR
- at der eksisterer en præcis beskrivelse af PPR's opgavefelt, indsats og ydelser
- at der foretages en prioritering af PPR's opgaver
- at de lokale politiske myndigheder udarbejder præcise målbeskrivelser for deres PPR
- at PPR har en sådan tværfaglig sammensætning, at den kan præstere den fornødne specialindsats
- at PPR er placeret som en egen og synlig enhed
- at PPR har psykologfaglig ledelse
- at det er tilstrækkeligt kendt i lokalområdet, at der findes et tilbud, som hedder PPR
- at PPR fremtræder som en brugervenlig, fagligt velfunderet virksomhed
- at PPR udfører en sådan forebyggende indsats i skolen, daginstitution/klub, i lokalsamfundet og i familierne, at børns og unges udvikling støttes i positiv retning
- at der er en efteruddannelse for ledere af PPR-virksomheden
- at PPR-medarbejdernes faglige kvalifikationer opdateres i relation til den stedfundne udvikling
- at PPR's faglige kvalitet beskrives konkret og operationelt
- at PPR i overensstemmelse med ønsket om åbenhed og tillid tager imod alle henvendelser fra brugerne til PPR
- at en smidig og hensigtsmæssig udveksling af informationer på tværs af forvaltninger fremmer et effektivt PPR-arbejde
- at PPR's rådgivning i tilfredsstillende grad og på en synlig, brugervenlig måde er afstemt af anden rådgivning.
'Afsluttende rapport og handlingsplan' fra Undervisningsministeriets PPR-projekt, Styringsgruppen 1997.