Kunstig intelligens

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Det afgørende spørgsmål er ikke længere, om teknologien kan ændre uddannelsessystemet, eller om det er ønskværdigt. Teknologiens tilstedeværelse i samfundet er en kraftig drivkraft i ændringen af hele indlærings-miljøet. Skolen sakker længere og længere bagefter det samfund, som den er sat til at tjene. I sidste ende vil skolen transformere sig selv fuldstændig eller bryde sammen og blive erstattet af nye sociale strukturer.'

Seymour Papert i et oplæg til det amerikanske Repræsentanternes Hus' paneldebat om teknologi og uddannelse, oktober 1995.

Læs videre på Paperts hjemmeside på Internettet: http://papert.www.media.mit.edu/people/papert

Papert er matematiker og en af pioneerne inden for begrebet kunstig intelligens. Han var en af de første, der beskæftigede sig med, hvordan computeren kan ændre indlæring. Han er født i Sydafrika og har været aktiv i Anti-Apartheidbevægelsen.

Han har arbejdet sammen med pædagogen Jean Piaget og med den danske legetøjsvirksomhed Lego, som har sponsoreret hans professorat på Massachusetts Institute of Technology, MIT.

Papert var hovedtaleren på en konference i Lund om IT (informationsteknologi) i fremtidens undervisning, sponsoreret af Apple Computer og den svenske Stiftelsen for Kundskabs- och Kompetens-utveckling.

Seymour Papert har skrevet: 'Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas (1980)' og 'The Childrens Machine: Rethinking School in the Age of the Computer' (1992) og senest bogen 'The connected Family: Bridging the Digital Generation Gap' (1996).